piątek, 3 sierpnia 2012

Co o kryzysie w Grecji ma do powiedzenia Liana Kanelli


Wystąpienie Liany Kanelli – członka komunistycznego ugrupowania w parlamencie greckim. [tłumaczenia z języka greckiego dokonała Anna Macha - Aslanidou] L.Kanelli Ponieważ jestem kobietą bardzo proszę o zapisanie tych przedmiotów w protokole. [ do protokolantki]Moja Pani oto przedmioty zbrodni [ wyciąga z torby chleb i mleko]. I niech mnie nikt nie oskarża o reklamę. Zatem zakupiłam mleko dziś rano i ten oto chleb. Proszę o wybaczenie, reklamówki pozbieram potem nie pozostawię ich dla sprzątaczki, nie zepsuję też dekoracji. 0.60, 0.60 (chleb) a to 2 euro (mleko).Czteroosobowa rodzina każdego dnia 2.60. W miesiącu 78 euro. Na 360 lub 365 dni 939 euro a jak dodacie te pięć dni 949 euro. Czyli ok. 950 euro tylko za ten chleb i za mleko. Nie będziecie mnie oskarżać o prostotę ani nie powiecie mi, że zepsułam dekorację i szacunek dla parlamentu. Wcale mi tego nie powiecie! 950 euro tylko za to [ podnosi chleb] i za to [podnosi mleko] i za nic więcej! Podpis pod zdjęciem: Jest inaczej, gdy żyjesz w strefie euro. Przewodniczący parlamentu: Pani Kanelli psuje Pani dekorację. Wydaje mi się, że to nie jest ikona dla parlamentu. L.Kanelli: Psuję dekorację, tak wiem, ale w trudnych czasach podgrzewasz mleko, dodajesz chleb i jesz papkę. Wiem, to nie jest ikona dla parlamentu, obraża parlament. A może to jest ikona dla parlamentu [podnosi do góry rachunki za elektryczność]? Rachunek DEH [Państwowe Przedsiębiorstwo Energii Elektrycznej]. Przewodniczący parlamentu: Ja następnym razem przyniosę kurczaka. L.Kanelli: Panie przewodniczący [podaje mu mleko] weźcie to i schowajcie. Przewodniczący parlamentu: Nie wezmę tego, proszę to odłożyć. L.Kanelli: Protokolantka, proszę to zabrać. Wrzućcie to[ mleko] do śmietnika – zabiorę to później – zabierzcie też i chleb. Zaprotokołujcie to. Reklamówkę kładę na ziemi, potem ją zabiorę – nie mam problemu. Ten rachunek DEH jest za mieszkanie o powierzchni 73 metrów kwadratowych. Chcecie wiedzieć ile jest do zapłacenia? 80 euro. Dla człowieka, który prawie wcale nie używa elektryczności. Od czasu do czasu jakąś pizzę włoży do piekarnika. A, oczywiście ogląda telewizję. 40 euro pizza i 40 telewizor – 80. Powiedzcie mi, w nieopodatkowanym 5.000 euro przychodu na jednostkę – pani Merenditi ja 35 lat odprowadzam składki, z mojej pracy żyję, i ponieważ 35 lat odprowadzam składki nie mogę zgodzić się z uogólnianiem słowa „ukradliśmy”. Proszę o wybaczenie nie okradłam nikogo! Nikogo nie okradłam, ani ja ani żaden inny pracujący człowiek. Z doświadczeniem 35,20,25 lat na karku. Nikogo nie okradłam! Żyję z mojej pracy. Jest dużo bardziej prostackie i obrażające dla parlamentu, kiedy mi mówicie, że was obraża ikona chleba i nie obraża was słowo „ukradliśmy”. Jak to ukradliśmy?! Kto ukradł?! Wy to powiedzieliście. Kto kogo okradł?! Zatem, Ogólnogreckie Socjalistyczne Zgromadzenie stosując politykę ugrupowania Nowa Demokracja, bo wy rządziliście ostatnimi czasy, zakończyliście jako myśliwi, którzy polują na to co się nie rusza... tylko to, co się nie rusza – mury, martwych, kaleki, dzieci, chorych, unieruchomionych – na tych polujecie – pracujących i emerytów. Jedyne, co ściga ten kraj to nieruchomości. Przecież nie mogą się poruszać, nawet nie w systemie. Na tych znów się wspieracie. Z nowymi ustaleniami na nich się wspieracie. Kogo karacie? Dziecko, które dziś się urodziło i wchodzi w kategorię już zadłużonego? Co próbujecie zrobić? Wiecie dlaczego krzyczę z pasją? Dlatego, że przyniosłam wam to [ mowa o chlebie i mleku – przyp. autora ] żebyście sobie to obejrzeli, dlatego, że walczymy z mocą ikony. Usłyszeliśmy też waszego członka parlamentu, wczoraj oznajmiającego, waszego ministra, że jest ponad to, on nie ma przywilejów, przyszedł z zewnątrz nas uratować. Znam ludzi, którzy w wieku 55 lat opuszczają kraj jako emigranci, chorzy, wyjeżdżają jako emigranci, żeby móc zacząć żyć. Ja wiem, że ludzie, którzy zbudowali domy w pocie czoła, z pożyczkami z powodu pieniężnego systemu bańki, który odgrywał rolę pośredniczącego. Ponieważ odpowiedzalni za to byli właścicielami wielkiego feudalizmu bankowego. Mówicie o niemieckiej osi, to jest ta sama oś przez 200 lat! Kogo opodatkujecie? Gdzie to włożycie?! W budowanie własności prywatnej? Przyszliście zarządzać katastrofą? Katastrofą narodu greckiego? I to jest to, czego wam nie pozwolimy zrobić. Ja mam 200 euro w portfelu. Mam 200 euro w portfelu w tej chwili. Mogę coś zrobić, mogę zjeść, mam 200 euro i robię co mi się podoba. Mówię poważnie. Ja mówię za tych, którzy nie mają 200 euro, żeby przeżyć miesiąc. Nie mają 200 euro, nie pozostaje im 200 euro, żeby przeżyć miesiąc. Zniszczyli nas zupełnie. Mówicie,że pieniądze przejedliśmy na nasze rozrywki. Którzy przejedli je na rozrywki? I dlaczego mają ukarać tych, którzy nie mogli przejeść pieniędzy na rozrywki? Dlaczego? Dlaczego ci mają być ukarani? Czy spotkaliście dziecko ośmio, sześcioletnie, które podchodzi do łóżka swojego taty mówiąc do niego << tato wstań, idź znajdź jeszcze jedną pracę, jeśli mnie chcesz widzieć baleriną.>> Na lekcję baletu, sześcioletnia dziewczynka, bo kosztuje 65 euro w miesiącu, bo wszystko jest prywatne. Bo wszystko zostało przehandlowane, nawet marzenia.<< Jeśli chcesz mnie widzieć baleriną, wstawaj>>. W wieku ośmiu lat twoja córka nie jest baleriną. Wcześniej spotkałam pewną panią lat 80, wdowa. Zapytała mnie, ponieważ wcześniej mówiłam o grobach ( tak działa komunikacja) , czy może znam kogoś, komu mogłaby odsprzedać grób, który odziedziczyła na pierwszym cmentarzu w celu uzyskania zastrzyku gotówki, żeby móc przeżyć. Do kogo się zwracacie z tymi ustaleniami. Do kogo mówicie o przemocy. Rzeczy bardziej przepełnione przemocą od tych, które są przedstawiane, jako ustalenia mające na celu uratowanie ojczyzny nie istnieją. Ja chcę wam tylko powiedzieć, że nie możecie uratować ojczyzny z martwymi obywatelami. Ojczyzna nie jest polem albo działką budowlaną. Nie możecie mówić o nieruchomościowych, handlowych i innych znaczeniach, gdy przehandlowaliście wszystko. Nie możecie tego zrobić! I nie możecie tego zrobić, ponieważ nie możecie docenić znaczenia życia ludzkiego w obliczu tych prawd. Ktoś mądrzejszy powiedział, że kapitalizm nauczył ludzi liczyć. Nie mówię tu o arytmetyce, o umiejętności liczenia gwiazd, mówię tu o liczeniu pieniądza, o jego znaczeniu. Powiedzcie mi, jeśli z tym numerem, który wam dałam od innej strony - martwych – 78 euro w miesiącu potrzebujesz na jeden chleb i jedną butelkę mleka, jeśli masz 22 dniówki,powinienieś zjeść przez 30 dni tylko mleko i chleb Panie przewodniczący, tzn., że temu, który ma 22 dniówki powiecie, że wydaje więcej niż zarabia? A jeśli dniówek jest 11 dlatego, że nastapiły cięcia? Czy istnieje coś trwalszego niż praca i prawa [ chodzi o prawa jednostki – przyp. autora]? Co powinniśmy zrobić? Powrócić do epoki Solona? Postawimy nasze dzieci i nas wszystkich w gotowości, żeby wyjść z zadłużenia, które mamy wobec kogo i dlaczego? Wobec tego, który określa cenę życia? W sferze oddziaływań wewnątrz twardych lub innych kapitalistycznych systemów lub mniemań. Nie oczekujcie odpowiedzi, która nie zawiera przemocy. Wytłumaczę słowo. Zostaniecie powieszeni w praktyce na historycznym, politycznie historycznym i historycznie politycznym słupie. Historycznie i politycznie! I nie będziecie mnie oskarżać! Na politycznym i historycznym słupie! Ci politycy są zabójcami! Są ludzie, którzy w tym momencie umierają, dlatego, że nie mogą iść do waszych niby szpitali. Panie przewodniczący skończyłam, bardzo Państwu dziękuję i mogę zabrać chleb, aby się nim podzielić, dlatego, że z tymi okruchami, dzięki którym żyjemy i pół szklanki mleka robi nam dobrze i na kości i na osteoporozę i na witaminy, których brakuje w ogóle narodu greckiego a w szczególności w myśli politycznej i w praktyce „tu” i „teraz” tu w środku [ ma na myśli parlament – przyp. autora]. Wybory – tylko – może zrobić naród, by się wyrazić. Nic innego. Przeciwdziałanie, sprzeciw i powstanie. Powyższe tłumaczenie jest wystąpieniem Liany Kanelli w Parlamencie z września 2011 roku Zapis video znajduje się w internecie na stronie http://www.youtube.com/watch?v=hkXslxVWBfA http://www.youtube.com/watch?v=2wQ6oMDlCU0&feature=relmfu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...